Dr Damian Muñoz

Dr Damian Muñoz
Curso mínima invasiva south beach

domingo, 8 de junio de 2014

The effect of spinal curvature on the photogrammetric assessment on static balance in elderly women


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=The+effect+of+spinal+curvature+on+the+photogrammetric+assessment+on+static+balance+in+elderly+women

 2014 May 29;15(1):186. doi: 10.1186/1471-2474-15-186.

The effect of spinal curvature on the photogrammetric assessment on static balance in elderly women.

Abstract

BACKGROUND:

Involutional changes to the body in elderly patients affect the shape of the spine and the activity of postural muscles. The purpose of this study was to assess the influence of age-related changes in spinal curvature on postural balance in elderly women.

METHODS:

The study population consisted of 90 women, with a mean age of 70 ± 8.01 years. Static balance assessments were conducted on a tensometric platform, and posturographic assessments of body posture were performed using a photogrammetric method based on the Projection Moiré method.

RESULTS:

The results obtained were analysed using the Spearman's rank correlation coefficient test. We found a statistically significant correlation between body posture and the quality of the balance system response based on the corrective function of the visual system. The shape of the spinalcurvature influenced postural stability, as measured by static posturography. Improvement in the quality of the balance system response depended on corrective information from the visual system and proprioceptive information from the paraspinal muscles.

CONCLUSIONS:

The sensitivity of the balance system to the change of centre of pressure location was influenced by the direction of the change in rotation of the shoulder girdle and spine. Development of spinal curvature in the sagittal plane and maintenance of symmetry in the coronal and transverse planes are essential for correct balance control, which in turn is essential for the development of a properly proportioned locomotor system.
Resumen
ANTECEDENTES:
Cambios involutivos en el cuerpo en pacientes de edad avanzada afectan a la forma de la columna vertebral y la actividad de los músculos posturales. El propósito de este estudio fue evaluar la influencia de los cambios relacionados con la edad en la curvatura de la columna en el equilibrio postural en las mujeres de edad avanzada.
MÉTODOS:
La población de estudio consistió de 90 mujeres, con una edad media de 70 ± 8,01 años. Evaluaciones del equilibrio estático se llevaron a cabo en una plataforma tensométrico y evaluaciones posturográficos de la postura del cuerpo se realizaron utilizando un método fotogramétrico basado en el método de proyección de muaré.
RESULTADOS:
Los resultados obtenidos fueron analizados mediante la prueba de correlación de rango el coeficiente de Spearman. Se encontró una correlación estadísticamente significativa entre la postura del cuerpo y la calidad de la respuesta del sistema de equilibrio basado en la función correctiva del sistema visual. La forma de la spinalcurvature influenciada estabilidad postural, según lo medido por posturografía estática. Mejora en la calidad de la respuesta del sistema equilibrio dependía de la información correctiva del sistema visual y la información propioceptiva de los músculos paravertebrales.
CONCLUSIONES:
La sensibilidad del sistema de equilibrio para el cambio de posición del centro de presión fue influenciado por la dirección del cambio en la rotación de la cintura escapular y la columna vertebral. Desarrollo de la curvatura de la columna en el plano sagital y el mantenimiento de la simetría en los planos coronal y transversal son esenciales para el control del correcto equilibrio, que a su vez es esencial para el desarrollo de un sistema locomotor proporción adecuada.

PMID:
 
24885433
 
[PubMed - in process] 
Free full text

No hay comentarios:

Publicar un comentario