Dr Damian Muñoz

Dr Damian Muñoz
Curso mínima invasiva south beach

sábado, 28 de febrero de 2015

Las complicaciones intraoperatorias y perioperatorias en la fusión transforaminal lumbar mínimamente invasiva: una revisión de 513 pacientes / Intraoperative and perioperative complications in minimally invasive transforaminal lumbar interbody fusion: a review of 513 patients

Fuente
Este artículo es originalmente publicado en:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25700243
http://thejns.org/doi/abs/10.3171/2014.10.SPINE14129?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed&
De:
Wong AP1Smith ZANixon ATLawton CDDahdaleh NSWong RHAuffinger BLam SSong JKLiu JCKoski TRFessler RG.
 2015 Feb 20:1-9. [Epub ahead of print]

Todos los derechos reservados para:
© Copyright 1944-2015 American Association of Neurological Surgeons


Abstract


OBJECT Transforaminal lumbar interbody fusion (TLIF) has become one of the preferred procedures for circumferential fusion in the lumbar spine. Over the last decade, advances in surgical techniques have enabled surgeons to perform the TLIF procedure through a minimally invasive approach (MI-TLIF). There are a few studies reported in the medical literature in which perioperative complication rates of MI-TLIF were evaluated; here, the authors present the largest cohort series to date. They analyzed intraoperative and perioperative complications in 513 consecutive MI-TLIF-treated patients with lumbar degenerative disc disease. METHODS The authors performed a retrospective review of prospectively collected data on 513 consecutive patients treated over a 10-year period for lumbar degenerative disc disease using MI-TLIF. All patients undergoing either a first-time or revision 1- or 2-level MI-TLIF procedure were included in the study. Demographic, intraoperative, and perioperative data were collected and analyzed using bivariate analyses (Student t-test, analysis of variance, odds ratio, chi-square test) and multivariate analyses (logistic regression). RESULTS A total of 513 patients underwent an MI-TLIF procedure, and the perioperative complication rate was 15.6%. The incidence of durotomy was 5.1%, and the medical and surgical infection rates were 1.4% and 0.2%, respectively. A statistically significant increase in the infection rate was seen in revision MI-TLIF cases, and the same was found for the perioperative complication rate in multilevel MI-TLIF cases. Instrumentation failure occurred in 2.3% of the cases. After analysis, no statistically significant difference was seen in the rates of durotomy during revision and multilevel surgeries. There was no significant difference between the complication rates when stratified according to presenting diagnosis. CONCLUSIONS To the authors' knowledge, this is the largest study of perioperative complications in MI-TLIF in the literature. A total of 513 patients underwent MI-TLIF (perioperative complication rate 15.6%). The most common complication was a durotomy (5.1%), and there was only 1 surgical wound infection (0.2%). There were significantly more perioperative infections in revision MI-TLIF cases and more perioperative complications in multilevel MI-TLIF cases. The results of this study suggest that MI-TLIF has a similar or better perioperative complication profile than those documented in the literature for open-TLIF treatment of degenerative lumbar spine disease.




Resumen
Objetivo

La fusión lumbar transforaminal (TLIF) se ha convertido en uno de los procedimientos preferidos para la fusión circunferencial en la columna lumbar. Durante la última década, los avances en las técnicas quirúrgicas han permitido a los cirujanos para realizar el procedimiento TLIF a través de un abordaje mínimamente invasivo (MI-TLIF).Hay pocos estudios publicados en la literatura médica en la que se evaluaron las tasas de complicaciones perioperatorias de MI-TLIF; Aquí, los autores presentan la mayor serie cohorte hasta la fecha. Analizaron las complicaciones intraoperatorias y perioperatorias en 513 pacientes tratados con TLIF MI consecutivos con enfermedad degenerativa del disco lumbar. Métodos Los autores realizaron un estudio retrospectivo de datos recogidos prospectivamente en 513 pacientes consecutivos tratados durante un período de 10 años por enfermedad degenerativa del disco lumbar utilizando MI-TLIF. Todos los pacientes que están recibiendo una primera vez o revisión de 1 o 2 de nivel de procedimiento MI-TLIF fueron incluidos en el estudio. Los datos demográficos, intraoperatorias y perioperatorias fueron recogidos y analizados mediante el análisis bivariado (prueba t de Student, análisis de varianza, odds ratio, prueba de chi-cuadrado) y el análisis multivariado (regresión logística). RESULTADOS Un total de 513 pacientes fueron sometidos a un procedimiento de MI-TLIF, y la tasa de complicaciones perioperatorias fue de 15,6%. La incidencia de durotomía fue del 5,1%, y las tasas de infección por médicos y quirúrgicos fueron 1,4% y 0,2%, respectivamente. Un aumento estadísticamente significativo en la tasa de infección se observó en los casos de revisión MI-TLIF, y el mismo se encontró para la tasa de complicaciones perioperatorias en casos MI-TLIF multinivel. Fracaso Instrumentación produjo en el 2,3% de los casos. Después del análisis, no se observaron diferencias estadísticamente significativas en las tasas de durotomía durante la revisión y cirugías multinivel. No hubo diferencia significativa entre las tasas de complicaciones cuando se estratificó según la presentación de diagnóstico.CONCLUSIONES Para conocimiento de los autores, este es el estudio más grande de complicaciones perioperatorias en MI-TLIF en la literatura. Un total de 513 pacientes fueron sometidos a MI-TLIF (tasa de complicaciones perioperatorias 15,6%). La complicación más frecuente fue un durotomía (5,1%), y sólo había 1 infección de herida quirúrgica (0,2%). Hubo significativamente más infecciones perioperatorias en la revisión de los casos MI-TLIF y complicaciones perioperatorias más en casos MI-TLIF multinivel.Los resultados de este estudio sugieren que MI-TLIF tiene un perfil complicación perioperatoria similar o mejor que los documentados en la literatura para el tratamiento-TLIF abierta de la enfermedad degenerativa de la columna lumbar.

KEYWORDS:




ALIF = anterior lumbar interbody fusion; ASD = adjacent-segment disease; BMP = bone morphogenetic protein; CSF = cerebrospinal fluid; DVT = deep vein thrombosis; EBL = estimated blood loss; MI = minimally invasive; PE = pulmonary embolism; TLIF = transforaminal lumbar interbody fusion; complications; durotomy; lumbar; minimally invasive; spine; transforaminal lumbar interbody fusion
PMID:
 
25700243
 
[PubMed - as supplied by publisher]

No hay comentarios:

Publicar un comentario